Tilbake til album-oversikt

2022 St. treff på Nisser

St.hans treffet til avd Sørlandet ble holdt på Nisser Hyttegrend & Camping i den lille bygda Fjone som ligger på vestsiden av innsjøen Nisser i Vest-Telemark. Fredagen begynte folk å innta campen fra tidlig ettermiddag i strålende sol og god temperatur. Utover kvelden kom det flere og flere LR-ekvipasjer. På grunn av litt vind og tørt terreng, ble grillen tent inne i Storgamma som vi hadde leid. Her ble det også litt sosialt utover kvelden. Etter frokost på lørdag så samlet vi folk og hunder i bilene, og la ut på kjøreturen som var planlagt. Vi kjørte til fergeleiet på Fjone, for så å bli skysset over sundet av Norges minste kabelferge. Ferga tar 3 biler om gangen og tar ca 5 minutter en vei. Etter litt venting på at alle 13 bilene skulle komme over, gikk ferden videre mot Vrådal. Vi kjørte over Nord-Europas høyeste beliggende sluse mellom Nisser og Vråvatn, for så å kjøre vestsiden av Vråvatn til Vråliosen. Så gikk turen ned til Bandaksli Brygge. Her hadde vi en rast med fantastisk utsyn over Bandak som er en del av Telemarkskanalen. Neste stopp var Dalen hvor klubben spanderte is på alle som var med på tur. Vi fikk også lov å stå utenfor Dalen Hotel å ta bilde av bilene. Herfra kjørte vi opp mot Skafså og Åmdals Verk, så tok vi over mot Fyresdal. Etter en liten strekk på beina, tok vi fatt på siste etappe på tidvis støvete grusvei forbi Napevatn, for så å komme ned til Fjone igjen. Det ble en (litt for) lang tur for noen, noe vi i styret har notert, men alt i alt var alle fornøyd og enige om at det var steder de ikke hadde kommet på eget initiativ. På kvelden hadde vi felles middag i form av lapskaus som klubben hadde kjøpt inn. Etter at den var fortært, hadde vi samling ute for en liten quiz, som viste seg å skape litt hodebry for noen, men fikk en aha-opplevelse når fasiten ble presentert! Søndag var det igjen frokost, nedrigg og pakking før vi kjørte samlet til Zeiner-museum i Treungen. Her fikk vi se bl.a Norges største Disney-samling, flere sjeldne biler, en kjeks som Roald Amundsen hadde hatt med til Sydpolen, et gullur som hadde tilhørt en russisk Tsar og alt mulig annet. Verd et besøk for noen og enhver. Treffet ble avsluttet her og alle reiste hvert til sitt. Totalt var det 19 biler og ca 40 personer som var med i løpet av helga. Takk for et fint treff, og kanskje vi kan ha flere treff her, det er mange muligheter i området! På vegne av styret i Sør - Audun Slettebakken